Kvinnomisshandel...

Sitter och läser böcker till min uppsats. Igår lånade jag en bok och som alla som känner mig vet så gillar jag inte att läsa böcker. Kan vara det västa jag vet. MEN plötsligt händer det och jag läser en bok på mindre än ett dygn. Har läst en bok som heter nattmaran, den är gammal utgiven på 90 talet, men så gripande och sorglig.

Den handlar om en kvinna som träffar mannen i sitt liv tror hon, men det visar sig att mannen är ett monster. Han går på droger och alkohol, det börjar med att han ger henne en örfil men denna misshandel fortsätter och blir värre och värre för varje dag. Maria som kvinnan kallar sig i boken har svårt att inse att situationen är oacceptabel, hon älskar den mannen och när han är nykter är han den mest romantiska och finaste man hon träffat. Men han kallar henne för det ena och det andra när han är full. Han har kontrollbehov och låter henne inte göra någnting tillslut inte ens gå på toaletten ensam. Den är gripande och historian är helt fruktansvärt.´

Man kan inte förstå hur svårt det är att bryta med en människa trots att personen förstör hela ens liv. Detta kan man nog inte förtå om man inte varit med om det själv. Hon kände sig ensam, skamsen, maktlös och stämplad som misslyckad. Tappade förtroende för myndigheter som socialtjänst och polis. Ville inte gå till kvinnohem.

Jag sökte lite på internet om boken och hittade på en till bok som samma kvinna skrivit nu under sitt riktiga namn Anna Videll, boken heter Dårskap för två: med livet som insatts. Den ska jag läsa så fort jag fått tag på den. Anna är även ute och föreläser och hjälper kvinnor i kris!

Jag briner för detta ämne. Skulle vilja hjälpa dessa kvinnor, kvinnor i stor kris som behöver någon som finns där för att lyssna och hjälpa till. Detta ska min uppsats handla om!!



Kommentarer
Postat av: maja

plötsligt händer det! köp en lott :)

2010-05-04 @ 19:42:35
URL: http://maja-mittlillajag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0