En kväll på akuten, har aldrig varit så sjuk!!

Igår kväll blev det inte riktigt som jag tänkt mig... Jag blev plötsligt väldigt dålig!

Det började med att jag gick omkring här hemma för jag skulle ut och gå med Madde och Elin strax efter 19. Nog mig nägra nötter för att stilla hungern lite.
Under promenadens gång så börjar jag känna mig konstig. Halsen blrjar kännas svulle och jag får svårt att prata och svälja. Efter en liten stund börjar ögonen, läpparna och hela ansiktet svälla. Händerna kliar fruktansvärt. Frågar Madde om jag ser konstig ut och säger som det är :). När jag kommer hem så kör Roger mig till Akuten. När jag väl kommer dit fick jag hjälp pang bom. En undersköterska och ssk hjälpte mig. Halsen sväller mer och jag får svårare  att andas ganska jobbigt att andas. Svårt att få in luft. Kroppen är knallröd och det kliar på fruktansvärt. Jag får adrenalin i spruta rakt in i armen, clarityn (stavas?) och betapred. Syrgas i näsan. Läkaren kommer till mig och ställer lite frågor. Har du ätit något de senaste timmarna? Ja NÖTTER. Jag som älskar nötter. Jahaja säger hon men då är det nog det som du reagerat så kraftigt på. Jag fick mig allstå en rejäl allergichock. Hon talar om ör mig att jag blir kvar över natten eftersom jag blivit så dåligt. Neeeeej tänker jag, jag vill ju hem :(. Läkaren kommer tillbaka efter en stund och säger att jag bara ska ligga där under observation några timmar. Tack å lov. Men när jag ligger där fullproppad med mediciner och syrgas börjar det bli jobbigt att andas igen. Jag får genast en till spruta adrenalin och det blir bättre efter en stund.

Nu får jag inte äta nötter/mandlar eller vara i närheten utav någon som äter nötter. Hur tråkigt är inte det? Jag som älskar nötter. Det är ju nötter i allt. Jag ska undvika allt som det ens är spår av nötter i. Ja men visst iallt gott som godis så står det kan innehålla spår av nötter. Eller i semlorna som jag köpte igår men vaniljfyllning (innan jag visste) är det spår av nötter i. Alla vet vad jag längtat efter en semla. :(! Fy f*n va ledsen jag känner mig. Nu har jag fått medicin som jag ska ta om jag får minsta känning. Sen ska jag till allergimot på lass för utredning. Kan det bli häligare?

Känner mig ledsen och besviken på min kropp. Den stoppar mig för allt. Inga djur, inga nötter! Nee, varför drabbar allt mig?


Kommentarer
Postat av: Anna

Usch så läskigt! Vilken tur att du kunde komma in till akuten så snabbt ändå. Ja det blir inte lätt att undvika nötter, håller med om att det verkar finnas spår av det i allt - även sånt som man aldrig kunde tänka sig innehåller nötter. Kram Anna

2009-01-23 @ 10:43:17
URL: http://misstiili.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej usch va tråkigt, läste presis om anafylaktiska chocker i skolan i veckan. Tråkigt för dig. Krmar om

2009-01-23 @ 14:11:37
Postat av: mamma

du får göra egen choklad och egen vaniljsås. man får bli sin egen godis makare. trist men man får hoppas att det var något annat, du har ju aldrig reagerat för nötter förr.

2009-01-23 @ 15:35:39
Postat av: Linda

Men usch stackars dig, måste varit jätte läskigt ju!! Tänker på dig och förstår att du känner dig nere nu =( det är ju nötter i mycket!

2009-01-23 @ 19:23:43
Postat av: Anna

Ja fast jag är inte gravid =))Ska det bli en 3a får det allt dröja nåt år först =) Har slutat med kolhydrater så nu tycker jag att allt socker o sånt smakar illa.



Usch vad otäckt,tur du fick bra hjälp på akuten!

2009-01-24 @ 00:05:13
URL: http://tildafreja.blogg.se/
Postat av: lin

oj vad otäckt!!

jag förstår att det är svårt att hålla sej ifrån nötter! Men när det står kan innehålla spår av, brukar!!! det vara lugnt det är mest en säkerhet av företaget.

Stor stor kram till dej

och Noah som kanske har astma :(

2009-01-25 @ 16:41:24
URL: http://ohrnnastet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0